Mina tankar och drömmar

Jag har länge funderat på att plugga vidare men funderingarna har varit till vad. Efter gymnasiet var jag ganska osäker på vad jag ville men testade att hoppa på en utbildning i Umeå, kulturanalysprogrammet. Det visade sig ganska snabbt (efter någon månad) vara inget för mig. Jag bestämde mig ändå för att plugga klart hela första terminen som löpte in i januari för att få 30 högskolepoäng att ta med i bagaget. Jag är glad att jag tog steget att börja utbildningen då det var kul att få testa på universitets livet, få flytta hemifrån och träffa nya människor. Det var en nyttig och bra erfarenhet som trots ingen klar utbildning gav något gott med sig. 
 
 
Jag flyttade hem och började söka jobb och fick till slut ett jobb som personlig assistent. Där har jag varit nu i snart 5 år hos samma brukare och jag trivs väldigt bra. 
Jag har sökt in till fysioterapeut (sjukgymnast) 4 gånger både på vår- och hösttermin. Det har inte gått vägen då det har har varit högt tryck på utbildningen samt att jag inte haft tillräckligt höga poäng från högskoleprovet. 
 
Under tiden jag var gravid med Maja så träffade jag en del barnmorskor och fick se hur dom jobbar både med gravida, på förlossningen och på BB. Det tycker jag känns som ett väldigt spännande, varierande och ärofyllt jobb. Tänk att få följa ett pars dröm om att bli en familj och få hjälpa och se hur ett liv kommer till världen, så fantastiskt häftigt! Så barnmorska är en av utbildningarna som känns aktuella just nu. Då måste man först läsa till sjuksköterska i 3 år, sedan jobba som det i 1 år och efter det söka till barnmorska som är på 1,5 år, en lång väg för att nå det målet. Men samtidigt så kommer jag i så fall ha två olika utbildningar och garanterat kommer det alltid att finnas jobb inom båda yrkena, vilket kan vara en trygghet. 
 
 
Däremot har jag en dröm som jag haft ända sedan jag var liten och som sedan kommit och gått i tankarna och som många inte vet om. Jag vill utbilda mig till konditor/bagare och öppna ett eget café. Där skulle det bara serveras hembakt fika med fokus på glutenfritt då många är allergiska/känsliga mot gluten och det finns sällan några alternativ att välja mellan utan är oftast bara biskvier som går att beställa. Nere i södra Sverige finns det säkert glutenfria caféer eller caféer där det finns mer att välja på men här uppe i norr finns det nästan ingenting vilket känns trist.
 
Här är en del av det glutenfria bakverken som jag gjort: syltkakor, tårta och kanelbullar. 
 
Äggfria, sockerfria och rawfood fika hade jag också velat baka och servera. Jag vet inte om det finns någon speciell utbildning för att baka just glutenfritt men att få lära sig många grunder i bakning tror jag att man kan ha mycket nytta av på vägen oavsett. Jag har bakat en del glutenfritt hemma då min sambo blev allergisk mot gluten för snart 2 år sedan. 
 
Barnmorska känns som ett mer säkrare yrke att välja men ska jag bara ge upp min dröm?

Kommentera här: