En oväntad fredag

För en vecka sedan kom jag hem från jobbet på morgon då jag hade haft natt, jag märkte då att Majas högra öra stod ut. Vissa barn har ju utestående öron men det brukar ju synas redan från då dom är bebisar. Maja har aldrig haft det och det var därför jag reagerade. Jag kikade lite närmare och såg att det såg rött och svullet ut bakom örat och att hon hade ont när man rörde. Ringde till hälsocentralen och fick en tid klockan 15. 
 
Ser ni hur hennes öra sticker ut? Det var inte den bästa bilden men det var svårt att få någon ordentlig bild på örat.
 
Jag hade ett ärende att fixa med jobbet efter lunch så då åkte jag iväg en stund, kom hem till en sovande Maja som vi sedan väckte och åkte iväg. Underläkaren undersökte Maja och konstaterade att örat stod ut och att hon hade ont vid beröring. Försökte kolla inuti men det var mycket vax och svårt att undersöka närmare. Han pratade med sin kollega och rådfrågade, Maja fick sedan ta blodprov och sedan fick vi veta att vi omgående behövde åka till öronjouren på akuten i Sunderby sjukhus. 
 
Hon sov i pappas famn när jag kom hem, sen väckte vi henne och då ville hon komma till mig och hon somnade om direkt. Så himla mysig stund det var!
 
Vi kom till akuten och oturligt nog hade någon annan hunnit före till läkaren även fast vi åkte på en gång. Som tur fanns en liten lek-hörna där Maja kunde leka och kolla i böcker. När det blev tråkigt promenerade hon runt på akuten och hejade på sköterskor och patienter. Vi fick vänta i över 2 timmar, Maja var så tålmodig och duktig det var mer jag som var trött och hungrig och kanske inte så konstigt eftersom att klockan hade hunnit bli nästan 7 på kvällen. 
 
När vi äntligen fått komma in till öron läkaren undersökte han och en till Majas öra. Det var lite kämpigt då det gjorde ont och så var hon super trött och hungrig. Dom konstaterade att hon nästkommande dag förmodligen skulle behöva göra en tömning i örat nedsövd och därför fick hon läggas in. Hon skulle dessutom fasta tills det var dags för operation, stackarn som redan var så hungrig.
 
På rummet - där ser man lite mer hur örat sticker ut. Maja sov i en spjälsäng till och från och annars i någon av våra famnar. 
 
Det blev ingen mysig hemmakväll som jag hade sett framemot utan det fick ett oväntat slut på kvällen. 

Kommentarer:

1 Theodors farmor :

Hoppas att finaste lilla Maja mår bättre nu 💚 kram Lena

Kommentera här: