Inskolning Dag 1

Igår, den 15 augusti, var det dags för Maja att börja på förskolan, då skolas hon in med en eller bägge föräldrarna. Hon var så söt med sin kånken väska och sin blåa jeansklänning. 
 
 
Hon känns så stor, för att hon börjar på förskolan och ska vara där själv så småningom men samtidigt är hon fortfarande min lilla plutt och yngst på förskolan.
 
 
Jag och Maja promenerade till förskolan med vagnen, det är super nära och det tar bara några minuter att gå dit. Förskolan heter Sundet, alla fyra avdelningar har fågelnamn och Maja går på avdelningen Sparven.
 
Det var mycket bus och lek direkt vi kom dit och vi hälsade på alla, Maja började krypa omkring och se sig omkring och jag var i närheten av henne hela tiden. Ett myshörn med babblarna tema var väldigt uppskattat av barnen och den lilla rutschkanan inomhus tyckte Maja var väldigt rolig. Hon klättrade själv upp för trappen till rutschkanan, jag visste knappt att hon kunde klättra då hon inte gjort det hemma så jag blev så förvånad och stolt på samma gång. 
 
Sångstund och möte innan lunch, Maja hängde med i sångerna och tyckte det var spännande med dom andra barnen. Man märker att hon varit mycket på babysång förut då hon kan rörelser till vissa sånger och gungar med i melodin. Till lunch blev det potatisbullar och lingonsylt men Maja ville bara ha gurka och åt knappt någon mat, tror det var för att hon var så trött. 
 
Sovdags efter maten, alla hade varsin madrass med kudde och filt och låg i ett rum med mysig belysning och godnatt musik i bakgrunden. Maja var väldigt trött, nästan övertrött, så hon skrek och grät ganska mycket men tillslut efter 20-25 minuter så somnade hon på mitt bröst och jag kunde lägga ner henne på sin madrass. Det är mycket nya miljöer och när andra barn också försöker sova runtikring är inte det lättaste men Maja kunde slappna av tillslut och sov i 1 1/2 timme!!
 
Bilderna fick ett väldigt rött ljus på grund av att det var en rullgardin just bredvid som var röd.
 
Efter att varje barn vaknar får dom lite frukt, äpple, päron och banan, sen kan man leka med vad man vill innan det är mellis klockan 2. Maja lekte med en brandbil som det fanns en massa brandmän till och andra tillbehör, den tyckte hon mycket om. Till mellis åt Maja 2 halvor med limpmacka, smör och ost på och mjölk till, det slank snabbt ner, inte konstigt då hon knappt åt något till lunch.
 
En superbra första dag med mycket intryck både för mig och Maja, nya miljöer och nya människor att möta och lära känna. Det känns redan nu som att det kommer bli bra för Maja på sparven. 

Kommentera här: